BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ

خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُون

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka . Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

24.10.09

Misteri Bajet 2010

1.CAGT diperkenalkan semula 5%.

5%!!!!??? Tak. 30% tax atas jualan rumah berumur setahun,...20%...10%.. then last sekali semua rumah dijual selepas 5 tahun dicukai 5%. Lagi teruk dari zaman sebelum Paklah, dulu rumah dijual selepas 5 tahun 0% cukai. La ni rumah nenek aku beli masa remaja,kemudian jual sekarang, pun kena 5% tax.

2.cukai pendapatan dikurang dari 27% kepada 26%.
Hanya orang bergaji >rm100,000.00 setahun sahaja merasa penurunan 1% tuh!!!!.

3.Pelepasan diri cukai rm1000.
ni semua merasa. tapi bukan hang dapat extra rm1000. setiap seribu pertama tu cukainya mungkin 5% tu 15% je. maknanya anda cuma jimat dari kena cukai sebanyak rm50 ke rm150 setahun je.

4.sedangkan cukai rm50 keatas kad kredit setahun.
ada 4 kad dah rm200 melayang setahun.

5.skim pencen untk self-employed macam drebar teksi,nelayan dll.
skim pencen!!!???? mak oiii.kerajaan bagi rm5 setiap rm100 caruman.wowwwwwwww.. tunggu. depa tak pernah carum, la ni kena carum (sukarela). maknanya simpan duit sendiri lah...apa ke maknanya skim pencen.
simpan/carum duit sendiri rm100 sebulan selama 25 tahun. terkumpul RM50,000 disimpan dalam EPF selama 25 tahun. bahagian kerajaan hanya rm5x12x5tahun=rm300 sahaja. tapi duit anda tersimpan dalam epf selama 25tahun. kalau 100,000 rakyat menabung begini, epf akan collect rm50,000,000,000.00 (rm50 billion) dan disimpan dalam poket kerajaan. kerajaan boleh seluk poket anytime nak pakai duit dalam saku kerajaan bernama epf ni.!!!

apa lagi...
bomb yg paling besar. GST dan penghapusan 'subsidi' minyak. kenapa tak umum detail??????
setakat kata akan dilaksanakan awal tahun depan. awal tahun depan bermakna 2 bulan lagi. bila dilaksanakan nanti, anda tau apa ke benda dua perkara tu.

1.minyak harga rm2.50 kat pam petrol.
orang yg dapat merasa'subsidi' hanya yg dapat tandatangan sokongan JKKK.
2.anda beli barang rm10 pada price tag...bila sampai kat kaunter bayaran...cashier kata rm10 barang 7.5% good tax atau service tax.

contoh mudah macam anda belanja kat KFC....harga tulis kat dinding rm9.90 tapi anda kena tambah 5% bila bayar sebagai service tax (government tax).
lepas ni anda beli apa sahaja...akan kena GST.
ada faham!!!????

Sumber: perundingperiuknasi.blogspot.com


Antara komen rakyat jelata berkaitan Bajet 2010 yang diumumkan semalam:

1- Bajet 2010 amat mendukacitakan kepada Petani dan Nelayan serta perkebun getah, selaku penanam padi Mereka dipingirkan sama sekali harga Padi masih di takok lama sedangkan tiada sebarang usaha untuk megurangkan kos di sawah. harapan saya semoga kami di beri insintif dan subsidi di beri pada si kaya kami berasa amat segan kerana kami sudahlah susah di beri subsidi macamlah kami paira!! dan si kaya di beri Insintif lagunya dan degungan atau idghamnya agak sedap bagaikan halwa telinga. Insintif gitu!!!! sesuai untuk brahman atau brahmin!!! . kami si miskin diberi kertas bergelar kupon!!??? si kaya di beri kertas bergelar wang!!???. Aduh!! apalah derhakanya kami rakyat jelata!!! sehinggakan Teraju UMNO sangup meletakkan rakyat jelata ini bagaikan haprak!! bak kata TDM. (kungfu panda)

2 - 2010 Budget is damned lousy. Nothing to help the people. As usual, all these arse wipers (just see all the newspapers) are wiping arses praising how good the budget is. Don’t these corporate figures have any backbone. What is so bad about calling a bad budget bad. We definitely can forget about Vision 2020.
(tong najis)

Komen ana pulak:

Bajet 2010 yang diumumkan semalam hanyalah sekadar untuk menarik balik sokongan rakyat kepada kerajaan UMNO-BN. Tidak lebih dari itu. Tiada apa yang istimewanya dengan pengumuman tersebut. Apa yang ana nampak adalah bajet tersebut hanya menguntungkan kerajaan dan kroni-kroni mereka, sebagaimana bajet-bajet yang terdahulu. Bagi ana, bajet yang diumumkan itu menyerlahkan lagi kerapuhan kewangan kerajaan UMNO-BN di bawah pimpinan Perdana Menteri sekarang. Malah ianya sedikitpun tidak membantu dalam usaha untuk membaikpulih keadaan ekonomi Malaysia. Yang peliknya, bagaimana PM boleh kata ekonomi Malaysia semakin berkembang baik sedangkan ekonomi negara-negara maju yang lain mengalami penurunan yang mendadak! Pelik dan ajaib....

0 comments: