BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ

خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُون

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka . Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

9.9.08

Hari ke-9 Ramadhan

Kali ni blog aku bersiaran dari Bilik Simulasi, Jabatan Perdagangan. Aku masih lagi heran, kenapa line internet kat rumah aku masih belum bersambung sedangkan dah banyak kali aku minta TM aktifkan balik. Ada masalah apa pun tak tau...diaorang suruh aku call Bahagian Bil, aku dah call. Tapi sampai hari ni aku tak dapat nak cakap dengan staf bahagian tu. Asyik engage jer.... Line sibuk? Entah la....

Ramadhan tahun ni cukup seronok. Mau taknya, hujan hampir setiap hari bermula 1 Ramadhan yang lalu. Kalau tak hujan pagi, mesti sebelah petang. Kalau tak pun, sebelah malam. Dalam sehari tu, mesti hujan akan turun walaupun hanya rintik-rintik. Suasana cukup sejuk...rasa macam berpuasa kat negara eropah pulak. Huhuh..... Tapi, kelmarin sewaktu nak balik kerja... hujan yang turun cukup lebat. Mujurlah aku tak balik dengan motor, ayah yang datang ambik. Kalau tak, mau lencun baju aku walaupun pakai baju hujan. Memang lebat sungguh...dengan angin kuat.

Motor aku tak siap lagi. Aku baru ja call kedai motor tadi....petang ni kata diaorang. Masalahnya, cukup ke duit aku nak bayar upah baiki tu? Dengar kata hampir mencecah RM300...banyak tu. Hmm.... Untuk pengetahuan Rafis, kalau dia baca blog aku ni. Kami kat Malaysia ni berbuka macam biasa ja. Ala kadar...cuma ada jugak hari yang rezeki lebih. Kelmarin dulu mak buat laksa...sedap oooo. He,he.... Kekadang tu, keluar beli kuih kat bazar ramadhan sebelah stesen minyak mobil tu ja. Tu pun kalau tak hujan... Cuma dok risau adik aku kat Terengganu tu la. Tak pernah berpuasa jauh dari family.... Tapi, kalau pandai berdikari, takdak masalah punya. Aku, masa belajar kat kelantan dulu...berbuka puasa simple jer. Kekadang roti putih yang macam gardenia tu. Kekadang dengan kurma jer...ada sekali tu, berbuka dengan telur separuh masak campur kicap dan kurma. kekadang tu, keluar ke pasar malam. Tu pun kalau ada duit lebih sikit.... Adat orang merantau, memang macam tu. Kalau tanya Rafis...mesti dia setuju. He,he....

Telur separuh masak....sedap?
Telur separuh masak....sedap?

0 comments: