BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ

خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُون

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka . Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

15.9.08

Raya makin dekat...

Sedar tak sedar, dah masuk 15 hari umat Islam di seluruh dunia berpuasa. Hanya tinggal lebihkurang 15 hari lagi untuk umat Islam seluruhnya merayakan hari kemenangan...'Aidil Fitri; kemenangan dalam mengawal nafsu dan segala perkara yang ditegah oleh Allah SWT. Bagi yang tak berpuasa, aku tak taulah macam mana. Cuma seronok sambut raya ja la. Tak bermakna apa-apa pun....

Kelmarin, pertama kali dalam sejarah aku masak menu sendiri untuk hidangan berbuka puasa. Menu tu, aku dapat secara tak sengaja ketika menonton rancangan Halal Orient kat Astro. Disebabkan terlalu 'simple', jadi dengan hanya sekali tengok ja aku dah ingat cara nak buat hidangan tersebut. Nama hidangan tu adalah daging kebab ala Taiwan. He,he..... Cukup mudah dan ringkas. bahan-bahannya cuma daging lembu, telur ayam, tepung jagung, lada hitam, jintan manis, sedikit garam dan minyak untuk menggoreng serta lidi sate untuk cucuk daging tu. Lagi satu, cabai kering yang siap diblender. Hmm, sungguh tak kusangka...hidangan tersebut mendapat pujian bagi yang telah merasainya kelmarin. Hhuhu.... Maknanya, sodap lah tu!!! Sebenarnya, banyak lagi menu masakan yang aku teringin nak cuba cuma takdak kesempatan nak 'test power'. Insyaallah, lepas ni akan banyak lagi menu baru yang akan aku cuba. Bukan apa, minat memasak memang ada sejak kecil. Cuma, tak diberi peluang....

Hari raya pun dah tak lama. Jadi, pada kesempatan yang ada ni aku nak buat ucapan sikitlah no. Kepada adik-adik aku Razif dan isteri, Rafis terutamanya yang ada kat Mesir beribu ampun dan maaf dipinta andai ada tersalah, tersilap atau ter apa saja lah. Moga Ramadhan dan Syawal kali ni akan menjadi cahaya penyuluh dan penyeri buat kehidupan kita yang akan datang. Raya tahun ni nampaknya simple je lah mai dengan duit takdak ni. Baju raya aku apa satu pun tak beli lagi. Orang rumah aku dah lebih 3 pasang dah. Huhuh.... Tapi aku tak pikir semua tu. Janji dapat beraya sudah....

0 comments: