BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ

خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُون

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka . Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

26.1.09

Antara kenyataan Ulama' Berkaitan Wahabi

BERKATA IMAM ALI RADHIALLAHU ÁNHU : "SESUNGGUHNYA ALLAH TAALA MENJADIKAN ARASY ADALAH UNTUK MENUNJUKKAN KEKUASAANNYA BUKAN UNTUK MENGAMBILNYA (ARASY) SEBAGAI TEMPAT BAGI ZAT-NYA.Al-Farqu Bainal al-Firaq, Abu Mansur al-Baghdady, ms:333.


BERKATA IMAM AT-THAHAWIY AS-SALAFIY : " MAHA SUCI (ALLAH) TAALA DARIPADA BATASAN, TINGGI KEMUNCAK, BERANGGOTA KECIL(SPT JARI-JEMARI), ANGGOTA BESAR, MEMERLUKAN ALAT PERANTARAAN, TIDAK JUGA SEKALI-KALI MELIPUTI ARAH-ARAH YANG ENAM (ATAS BAWAH, DEPAN BELAKANG, KIRI DAN JUGA KANAN)..SEBELUM ITU BELIAU MENEGASKAN " BARANGSIAPA YANG MENSIFATKAN ALLAH TAALA DENGAN HANYA SATU SIFAT DARI SIFAT-SIFAT MAKHLUK, MAKA KETAHUILAH DIA TELAH JATUH KAFIR JUA"..DI NUKILKAN DARIPADA MATAN AT-THAHAWIYAH.


KARANGAN MUFTI AGUNG BERMAZHAB AS-SYAFIE AHMAD BIN ZAINI DAHLAN.Mufti Mazhab Syafi’e Ahmad bin Zaini Dahlan 1304H yang merupakan tokoh ulama Mekah pada zaman Sultan Abdul Hamid menyatakan dalam kitabnya “ Ad-Durarus Saniyyah Fir Roddi ‘Alal Wahhabiyah m/s 42: “ Wahhabiyah merupakan golongan pertama yang mengkafirkan umat islam 600 tahun sebelum mereka dan Muhammad bin Abdul Wahhab berkata: Aku membawa kepada kamu semua agama yang baru dan manusia selain pengikutku adalah kafir musyrik ”.Sejarah membuktikan Wahhabi telah membunuh keturunan Rasulullah serta menyembelih kanak-kanak kecil di pangkuan ibunya ketika mana mereka mula-mula memasuki Kota Taif. (Sila rujuk Kitab Umaro’ Al-bilaadul Haram m/s 297 – 298 cetakan Ad-Dar Al-Muttahidah Lin-Nasyr).


Mufti Mazhab Hanbali Muhammad bin Abdullah bin Hamid An-Najdy (W 1225H) telah mendedahkan perihal Muhammad Abdul Wahhab. Lalu menyatakan dalam kitabnya “As-Suhubul Wabilah ‘Ala Dhoroihil Hanabilah” m/s 276 : “Apabila ulama menjelaskan hujah kepada Muhammad bin Abdul Wahhab dan dia tidak mampu menjawabnya serta tidak mampu membunuhnya maka dia akan menghantar seseorang untuk membunuh ulama tersebut kerana dianggap sesiapa yang tidak sependapat dengannnya adalah kafir dan halal darahnya untuk dibunuh”. Selain itu di sebut di dalam kitab tersebut bapanya juga iaitu Abdul Wahhab turut memarahi anaknya ,Muhammad kerana enggan mempelajari ilmu Islam dan beliau menyatakan kepada para ulama: “Kamu semua akan melihat keburukan yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab ini”. ( Sebagai bukti sila rujuk kitab “As-Suhubul Wabilah ‘Ala Dhoroihil Hanabilah” cetakan Maktabah Imam Ahmad m/s 275). Demikianlah juga saudara kandungnya sendiri mengingatkan umat islam agar berwaspada dengan ajaran TAKFIR yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab...

0 comments: