BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ

خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُون

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka . Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

26.1.09

Bermuhasabah lah....

Bulan Januari 2009 sudah hampir tiba ke penghujungnya. Begitu cepat masa berlalu. Usia diri pun sudah makin meningkat...sudah semakin tua. Yang tua hanyalah jasad fizikal sedangkan roh tidak pernah di mamah usia. Begitu juga yang mati hanyalah jasad, bukannya roh. Sebagaimana yang pernah ku ungkapkan, hidup ini hanyalah mencari mati yang diredhai. Biarlah kematian itu dalam husnul khotimah...kesudahan yang baik.

Hidup di dunia hanyalah sementara, sekadar mengutip bekal untuk di bawa ke alam akhirat. Makan hanyalah sebagai memenuhi tuntutan jasad agar bertenaga untuk melaksanakan perintah Allah SWT. Sesungguhnya aku malu bila mengenangkan kisah hidup Rasulullah SAW. Seorang insan yang bergelar Kekasih Allah, seorang insan yang sudah dijanjikan Syurga tanpa hisab, seorang insan yang maksum (terpelihara dari melakukan dosa) tetapi kehidupan seharian Baginda begitu bersederhana, begitu zuhud. Pernah diriwayatkan ketika Baginda mula berpuasa Ramadhan...3 hari pertama baginda hanya berbuka puasa dan bersahur hanya dengan air sejuk kerana tiada apa-apa untuk dimakan. Masuk hari keempat, Baginda terjumpa sebiji kurma di dalam rumah dan baginda simpan untuk buat berbuka puasa. Masuk waktu berbuka, belum sempat Baginda menjamah kurma tersebut, lalu datang 'Aisyah minta diberikan sedikit padanya. lalu Rasulullah SAW pun memberi separuh daripada kurma tersebut kepada "'Aisyah. Kemudian 'Aisyah meminta lagi, lalu Rasulullah pun memberikan lagi separuh dari kurma yang tinggal kepada 'Aisyah. Yang tinggal pada Rasul Kekasih Allah ini hanya 1/3 daripada kurma tersebut yang kemudiannya digunakan untuk berbuka puasa.

Bayangkanlah, bagaimana akhlak dan kehidupan Rasulullah SAW. Seorang insan mulia tetapi hidupnya begitu zuhud dan bersederhana. Kita pada hari ini, bab makan saja sudah cukup mewah. Kekadang makanan sehingga penuh satu pinggan. Tetapi ibadat kita pada Allah SWT amatlah mengecewakan. Rasulullah SAW yang makannya begitu sedikit tetapi mampu beribadat sepanjang malam sehingga bengkak kaki Baginda. Kita? Nak buat solat sunat qabliah dan ba'diah ketika solat fardhu pun malas...apatah lagi untuk bangun malam berqiyamullail. La haula wa laquwwatailla billah.....

Begitu jugalah dengan golongan yang mendakwa memperjuangkan sunnah. Di bibir, mereka begitu gah menyeru manusia memartabatkan sunnah Nabi SAW. Tetapi dari segi amalan praktikal, jauh sangat dari apa yang Nabi SAW buat. Nabi SAW berqiyamullail sehingga bengkak kaki Baginda, apakah mereka ini juga sedemikian? Nabi SAW mengikut kata 'Aisyah hatinya sentiasa berzikir setiap saat mengingati dan memuji Allah 'Azza wa jalla, apakah golongan tersebut juga melakukan yang sedemikian? Nabi SAW yang sepanjang hidup baginda sentiasa memohon ampun kepada Allah SWT sehari 70 kali walaupun Baginda seorang yang maksum, apakah mereka itu juga melakukan yang sedemikian?

Janganlah kita dengan sombong dan bangganya mendakwa kita memperjuangkan Sunnah tetapi akhlak, amal ibadah serta kehidupan kita tidak seperti mana yang kita perjuangkan. Ambillah pengajaran daripada ulamak-ulamak muktabar yang terdahulu, mereka tidak pula mendakwa diri mereka pejuang Sunnah Nabi SAW tetapi kita tengok sendiri amal ibadat mereka. Lagi hebat dari pihak yang kononnya memperjuangkan Sunnah Rasulullah ini....inilah yang dikatakan 'cakap tak serupa bikin.' Yang mengejutkan adalah ada di antara mereka yang mendakwa memperjuangkan Sunnah, tetapi bibir itulah juga yang menghisap rokok produk Israel Laknatullah. Apakah merokok itu sebahagian daripada Sunnah rasulullah SAW? Tatkala ketika jemaah berzikir dan berwirid selepas solat, itu dikatakan bida'ah . Tapi pada masa yang sama boleh pula membaca komik Naruto sambil bersembang kosong di dalam masjid. Mana yang lebih bida'ah...berwirid, berzikir atau bersembang kosong sambil membaca komik? Tidak salah kita memperjuangkan Sunnah Nabi, tetapi biarlah apa yang kita perjuangkan itu kita terapkan sepenuhnya dalam kehidupan kita. Itu baru betul.... Islam itu bukan untuk diamalkan separuh-separuh. Kena ambik semua...begitu juga Sunnah Nabi SAW. Kepada golongan ini....bermuhasabah lah!

Dunia kini menyaksikan Umat Islam khasnya sibuk mengejar kepentingan dunia. Bagi mereka yang bekerja samada dengan swasta atau kerajaan...sanggup berkursus ke sana sini semata-mata untuk meningkatkan tahap pencapaian diri dalam pekerjaan mereka. Tetapi sedarkah kita, tidak ramai yang sanggup berusaha sedemikian rupa mencari ilmu untuk memperbaiki dan meningkatkan mutu amal ibadah mereka kepada Allah SWT. Bagi mereka cukup dengan hanya solat 5 waktu, berpuasa Ramadhan serta mengerjakan Haji. Kita perlu sedar, Syurga Allah SWT itu terlalu tinggi nilainya malah memang tak ternilai pun. Untuk mendapatkan Syurga, perlu kepada amal ibadah yang cukup bermutu kerana ada amal ibadah yang kita laksanakan akan di hempaskan kembali ke muka kita apabila amalan itu di bawa naik mengadap Allah SWT oleh malaikat. Jika kita sanggup berusaha meningkatkan mutu kerja, mutu diri dan sebagainya....maka, mutu amal ibadah sepatutnya menjadi keutamaan yang wajib kita beri perhatian. Sebab, di akhirat besok Allah tidak akan ambil kira tentang mutu kerja, tentang berapa banyak sijil yang kita kumpul, tentang pangkat dan kedudukan...yang akan dinilai nanti ialah amal ibadah yang ikhlas, yang memenuhi spesifikasi yang di tetapkan Allah SWT.

Jika dalam kehidupan seharian kita terdapat peraturan-peraturan tertentu, begitu juga lah dalam soal ibadah. Terdapat pelbagai peraturan dan ketetapan yang perlu kita patuhi jika ingin ibadah kita di terima oleh Allah SWT. Jangan dilakukan secara sambil lewa dan sekadar melepaskan batuk di tangga. Menuntut ilmu fardhu kifayah itu perlu, tetapi ilmu fardhu 'ain itu yang patut kita utamakan. Fikir-fikirkanlah......

0 comments: