BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ

خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُون

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka . Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Al-An'am:32)

28.1.09

Satu peringatan (juga buat diri aku)

Pengalaman bergaul dan berborak dengan mereka yang berfahaman Wahabi kekadang membuatkan aku terfikir sendiri. Hebat sangat kah ilmu mereka sehingga sanggup mempertikaikan pendapat Imam-imam besar seperti Imam Syafie', Imam Al-Ghazali, Imam Ibnu Hajar Al-'Asqalani (satu-satunya ulamak muktabar yang mendapat gelaran Amirul Mukminin dalam bidang hadis)? Apabila dibawakan satu dalil dari keterangan salah seorang Imam tersebut, malah dari mana-mana imam atau ulamak besar...respon mereka adalah; "boleh pakai ke?", "sahih ke?", "bagi kami kaji dulu samada betul atau tak", "pendapat ni lemah ni...tak boleh pakai". Itulah antara respon-respon golongan yang terpengaruh dengan fahaman Wahabi....mempertikaikan setiap hujah dan dalil seolah-olah ilmu mereka lebih tinggi daripada para Imam-imam mujtahid tersebut.

Bagi aku lah, secara logiknya kalau seseorang tu nak membahas atau tidak menyetujui ataupun ingin membantah hujah atau dalil daripada ulamak mujtahid....perlu ukur dulu tahap ilmu pada diri sendiri. "Layak ke aku nak mempertikaikan pendapat Imam Syafie'?" ataupun pendapat Imam Al-Ghazali"? Bagaimana kita nak membantah seorang doktor jika kita masih lagi belajar Sains tingkatan 5? Kalau nak membantah pun, sekurang-kurangnya kita mesti sama level dengan dia....ataupun ilmu kita mesti lebih tinggi daripada dia. Begitu juga dalam bidang agama. Kita melihat pendapat-pendapat Imam Syafie' misalnya kemudian kita mempertikaikan atau membantah kononnya pendapat itu tak betul, salah, tidak sahih, lemah dan sebagainya. Pendapat Imam Syfie' tak betul, pendapat Muhammad Abdul Wahab baru betul...contohnya. Hebat sungguh kita. Sudahkah kita ukur tahap ilmu kita dengan tahap ilmu Imam Syafie'? Apakah kita sudah mencapai tahap mujtahid sepertimana Imam Syafie’ maka dengan beraninya kita mengatakan itu silap, ini silap? Lain la kalau kita dah hafal melebihi 500,000 hadis…ini, hadis 40 pun masih tak lepas. Baca Al-Fatehah pun masih tak betul... Imam Syafie’ masa umur 7 tahun sudah hafal Al-Quran, umur 10 tahun sudah hafal kitab Muwatto' karangan Imam Malik, umur 12 tahun sudah mula mengajar kitab, umur 15 tahun dah dilantik menjadi Qadhi. Kita? Nak pertikai pendapat Imam2 muktabar konon….

Kepada mereka ini, bermuhasabah lah. Cermin dulu diri anda....di mana kedudukan ilmu kita sekarang? Apakah darjat ilmu kita? Apakah kita layak menjadi murajjih?

Wallahu A'alam

0 comments: